Informasjon om barnehageopptak

Det er samordnet opptak i Drammen kommune. En samordnet opptaksprosess innebærer at det søkes om barnehageplass til private og kommunale barnehager /familiebarnehager på et felles søknadsskjema via kommunens hjemmeside.

RUTINER I SØKEPROSSESEN;

Trenger du barnehageplass?

Du søker barnehageplass i foreldreportalen Vigilo. Her får du også svar på søknaden din. Du må føre opp tre barnehager i den rekkefølgen du ønsker.

Søknadsfrist  for hovedopptaket er 1 mars

Du kan også søke om barnehageplass resten av året. Du har ikke garantert plass, men du får plass om det er noe ledig.

Gjøre endringer på søknaden

Dersom du vil slette eller endre søknaden, kan dette gjøres før søknaden behandles ved å logge på foreldreportalen Vigilo. Er søknaden under behandling, ta kontakt med Forvaltningskontoret for barnehage og skole. Telefontid: 09.00 – 11:00 og 13:00 – 15:00.

Ta kontakt med Forvaltningskontoret for barnehage, skole og SFO/ AKS på telefon 32 04 43 00 for å få vite hvilke barnehager som har ledige plasser.

Ikke plass i den barnehagen du hadde tenkt deg?

Du kan takke ja til plassen du har fått, men fortsatt stå på venteliste for førstevalget. Da blir du kontaktet hvis du får plass.

Størrelse på plass, pris og redusert betaling i Brøttet barnehage

Du kan kun søke heltidsplass i Brøttet barenhage.

Fra 1. august 2024 reduseres maksprisen til 2000 kroner per måned. Vi følger alltid makspris som settes av regjeringen. Barnehagen serverer to måltider om dagen (lunsj og ettermiddagsmåltid), inkl frukt og melk. Dette koster 350,- pr. mnd.

Lav inntekt i husstanden eller flere barn i barnehage, kan gi rett til moderasjon, redusert oppholdsbetaling eller gratis kjernetid. Når du søker om redusert oppholdsbetaling må du dokumentere inntekten til husstanden. Selvangivelse og dokumentasjon på all inntekt du betaler skatt av, legges ved søknaden. Dette gjøres via kommunes hjemmeside. Husk at du informerer barnehagen om dette også.

Oppsigelse av plass i Brøttet barnehage SA

Oppsigelsestiden i Brøttet barnehage er 3 måned, og gjelder fra 1 hver mnd. Du sier opp via Vigilo, men du MÅ informere barnehagen om at oppsigelse er sendt for at den er gjellende.